Ondernemers aan het woord
Deze ondernemers kozen al voluit voor deelmobiliteit en delen waarom.
Tonny Van Bavel: 'Autodelen past bij onze onderneming'
Tonny Van Bavel, CEO van Supergoods, is een trouwe cambio-gebruiker: "Autodelen past bij het duurzame karakter van onze onderneming. Daarnaast is het enorm praktisch: ik reserveer snel en eenvoudig het model dat ik nodig heb en kan overal vlot parkeren.”
Conrad De Poortere: 'Blije gezichten bij ons administratief team'
MINT is een Mechels studiebureau in verkeer en mobiliteit. Hun personeelsleden maken sinds 2021 gebruik van de Olympus app.
Bedrijfsleider Conrad De Poortere:
"De app werd meteen positief onthaald door onze medewerkers. Alle mogelijkheden voor een multimodale verplaatsing zijn in één applicatie binnen handbereik: openbaar vervoer, deelfietsen en -auto's, parkeren… Vanaf dag één werd er door enkele medewerkers een privébudget toegevoegd. Een extra motivatie: door het gebruiksgemak kan je de app ook voor privéverplaatsingen gebruiken.
We zagen ook al blije gezichten bij ons administratieve team. De facturatie van de verplaatsingen gebeurt nu op één factuur. Gedaan met op voorhand boeken van treintickets, dit doen onze medewerkers nu zelf op het perron. Zo fietst en treint iedereen op het einde van de werkdag blij naar huis."
Frank Alaerts: "Als start-up heb je meestal niet het nodige kapitaal om in wagens te investeren."
Frank Alaerts is een van de oprichters achter het Mechelse bedrijf ENTRAS. Het adviesbureau begeleidt bedrijven, voornamelijk uit de energie-intensieve industrie, richting duurzame energietransitie. Voor zijn eigen verplaatsingen en die van zijn personeel kiest Frank voor de meest duurzame optie: gedeelde mobiliteit.
“In 2016 hebben we ENTRAS opgericht en niet veel later startten we met personeel aanwerven. De profielen waar wij naar op zoek waren, ingenieurs en onderzoekers, komen vaak uit bedrijven waar ze meteen een bedrijfswagen krijgen. Met ENTRAS wilde ik niet in dat systeem meestappen. Het duurzaamheidsaspect is natuurlijk een belangrijke reden. Maar ook als jonge start-up speelden financiële en praktische redenen ook mee. Ons kantoor, gelegen in het Oh!, ligt supercentraal in het centrum van Mechelen. Maar is niet supervlot bereikbaar met de auto en er is ook geen parkeerruimte. Bovendien hadden we als start-up niet de financiële middelen om in wagens te investeren.
Ik zocht en vond een alternatief in Olympus Mobility. Via dit MaaS-systeem (Mobility as a Service) geef je je medewerkers een mobiliteitsbudget. Dat kunnen ze inzetten voor zowel werk- als privéverplaatsingen en voor verschillende transportmethodes: het openbaar vervoer, deelwagens en deelfietsen … En ik krijg elke maand alles handig en overzichtelijk in één factuur.
Toen we onze eerste medewerker, Twan, aanwierven vonden we dat wel spannend. Zou hij meegaan in dit voorstel of een bedrijfswagen verwachten? Twan was meteen enthousiast. Doordat hij met dit systeem ook af en toe in zijn vrije tijd een deelauto kan gebruiken, werd zijn eigen wagen overbodig en besloot hij die weg te doen.
Praktisch waren er wel enkele uitdagingen om deze werkwijze in ons bedrijf te integreren. Het leasingsysteem is duidelijk nog erg dominant. Zo zie je maar dat vooruitgang soms wat tijd vraagt. Ik heb me daarom door juristen bij het sociaal secretariaat laten adviseren om uit te zoeken hoe ik het moest aanpakken. Ook wat belastingen betreft, is deze aanpak momenteel nog niet de meest voordelige. Maar dit alles weegt natuurlijk niet op tegen de voordelen: geen kapitaal dat vastzit in wagens, niet zoeken naar of betalen voor parking…
Hier en daar vraagt het wel een aanpassing. En ook mentaal vraagt het wel voor een mindswitch. We gaan immers voor elke werknemer opzoek naar een oplossing op maat. En soms komt daar inderdaad iets meer planning bij kijken: wie gaat wanneer waarnaartoe? Maar voor ons werkt dit systeem perfect. Zeker door de evolutie naar meer thuiswerk en digitale meetings moeten we slechts af en toe nog op verplaatsing. We zijn ervan overtuigd dat wanneer we in de toekomst een werknemer zouden hebben die elke dag op de baan is of in een dorp woont, waar het aanbod aan gedeelde mobiliteit beperkter is, we ook een waardig alternatief voor de leasingwagen zullen vinden. Dan kopen we misschien één wagen die we delen met het hele bedrijf of via een autodeelplatform aanbieden aan anderen.”