pexels-photo-90333.jpeg

Jouw eigen EnergieID

De gas- en elektriciteitsfactuur neemt tegenwoordig een ferme hap uit het gezinsbudget. Gelukkig kan je daar zelf iets aan doen. Onder het motto ‘meten is weten’, is een zicht op je huidige energieverbruik een belangrijk startpunt. Zo weet je of je acties in de toekomst effect hebben. Daarom roept de stad alle Mechelaars op om hun meterstanden te registreren op het digitaal monitoringplatform EnergieID.be, waar een aparte groep voor grondgebied Mechelen werd opgericht. Daarmee zijn we de eerste stad die zulke samenwerking aangaat met EnergieID. 

Hoe werkt het?

Ga naar de groepspagina Mechelen Klimaatneutraal op EnergieID.be

Heb je nog geen account?

  • Registreer je dan als lid van EnergieID
  • Geef een aantal basisgegevens in van je woning zoals het type zodat je zeker met gelijkaardige woning  kan gaan vergelijken

Geef je meterstanden in van vandaag. Heb je ergens nog een eindafrekening liggen? Geef dan ook  zeker deze gegevens in!

Heb je wel al een account?

  • Log in.
  • Wordt lid van de groep Mechelen Klimaatneutraal.

Meer bewust over je energieverbruik

Door je gegevens regelmatig te registeren, word je je bewuster van je eigen energieverbruik. Dat kan je via de online tool trouwens ook vergelijken met dat van gelijkaardige gezinnen of woningen. Bovendien kan je berekenen hoeveel je hebt bespaart.

Meer dan 6000 gezinnen zijn op dit moment aangesloten bij EnergieID.be. Zij volgen maandelijks o.a. hun energie-, waterverbruik of PV-productie en krijgen zo via rapporten inzicht in hun verbruiksprofiel. Je beslist zelf als gebruiker of je je gegevens wil delen met dienstverleners.

EnergieID wil gezinnen en organisaties verbinden in de strijd tegen klimaatopwarming, want die vereist in de eerste plaats samenwerking. Dat geldt ook voor een stad en haar burgers. Voor de Mechelaar is het EnergieID interessant om zicht te krijgen op het eigen verbruik en waar er ruimte is voor verbetering en dus een lagere factuur. Voor de stad is het een erg nuttige tool om zicht te krijgen op het gedrag en de noden van haar inwoners. Toekomstige campagnes, groepsaankopen, wedstrijden en andere initiatieven kunnen zo beter op de burger worden afgestemd. Hoe meer Mechelaars hun gebruiksgegevens ingeven, hoe beter.