sociaal-huis-mechelen.png

Ondersteuning door Sociaal huis

Energiecel 

Heb je vragen over je energiefactuur? 
Kan je je factuur niet (meer) betalen?
Heb je schulden bij je energieleverancier?
Komt je dossier voor bij de Lokale Adviescommissie inzake minimale levering van elektriciteit, gas en water?
Wil je weten hoe je energie kan besparen?
Wil je op zoek gaan naar de goedkoopste leverancier?

Betalingsproblemen? 

Dan kan je langsgaan bij het onthaal van de sociale dienst. Daar bekijkt een maatschappelijk werker samen met jou hoe je deze betalingsproblemen kunt aanpakken.

Dreigende afsluiting?

Bij problemen met de energie- of watermaatschappij kan je beroep doen op de personeelsleden van de Energiecel. We zoeken dan samen met Eandis en Pidpa naar een oplossing om te voorkomen dat water en elektriciteit worden afgesloten.

Praktische tips

De energiecel geeft ook praktische tips aan de doelgroep van het Sociaal huis, hoe je makkelijk energie kan besparen. De energiemaatschappelijk werker helpt mee aan de organisatie van de energiescans.

Aanvragen van een energiescan

Bij een energiescan zoekt een adviseur in de woning naar mogelijkheden om energie te besparen. Je krijgt als bewoner energiebesparende tips die je meteen kan toepassen. Waar nuttig, plaatst de energiescanner gratis energiebesparende materialen (spaardouchekop, spaarlampen, radiatorfolie, buisisolatie) ter waarde van 20 €. Je ontvangt een verslag met energietips en verdere besparingsmogelijkheden. Je kan deze energiescan aanvragen via de energiecel of kijk voor meer info op www.gratisenergiescan.be 

Samen energie sparen met de Energiejacht

De energiemaatschappelijk werker begeleidt de Energiejacht binnen het OCMW. Deelnemers aan de Energiejacht komen samen in groep en proberen binnen een bepaalde periode minstens 8 % energie te besparen.

Minimale levering van aardgas via de budgetmeter

Voor mensen met een budgetmeter voor elektriciteit garandeert de minimale levering aan 10 ampère een ononderbroken minimaal comfort. Die gewaarborgde levering is niet gratis maar laat een minimumverbruik toe. Via de aardgasbudgetmeter is dit soort minimale levering om technische redenen niet mogelijk. De Vlaamse Regering riep daarom vanaf 2010 een alternatieve financiële tussenkomst in het leven. De OCMW's kunnen van 1 december tot 1 maart elke twee weken een beperkt bedrag opladen op de aardgasbudgetmeter van mensen die onvoldoende geld hebben om hun woning te verwarmen. Voor meer info kan u terecht bij het onthaalteam van OCMW Mechelen.

Filmpje minimale levering aardgas

Aanvraag sociale dakisolatiepremie

Kijk voor meer info op www.energiesparen.be/socialedakisolatie

Aanvraag stookoliepremies

Dit is de tussenkomst van de overheid aan gezinnen die hun huis verwarmen met brandstof afkomstig uit petroleum. Een maatschappelijk werker bekijkt samen met jou of je in aanmerking komt voor een toelage. Je kan niet voor alle brandstoffen een premie aanvragen. Enkel huisbrandolie (stookolie of mazout), verwarmingspetroleum (bijvoorbeeld voor Zibro-kaminekachels) en propaangas in grote hoeveelheden komen in aanmerking.
Heb je recht op een verwarmingstoelage?
Zie: www.verwarmingsfonds.be of bel het gratis nummer: 0800 90 929

Je kan de betaling van je mazoutfactuur spreiden 

Meer informatie over de gespreide betalingen vind je op www.verwarmingsfonds.be of bel het gratis nummer: 0800 120 33

Algemene energievragen

elke werkdag van 9 tot 11.30u 
en donderdagavond van 17 tot 18.30u

Zie ook

Verwarmingstoelage
Budgetmeter 

Contact 

Hoofdkantoor
Sociale dienst
Lange Schipstraat 27
2800 Mechelen
T 015 44 51 11
socialedienst@ocmwmechelen.be