Stap 7: Laat je werken uitvoeren
Je leest hier:
Voordat je renovatiewerken van start kunnen gaan, zijn er nog enkele praktische zaken om rekening mee te houden. Wat als de aannemer bijvoorbeeld bouwmateriaal of zijn bestelwagen voor je appartementsgebouw wil zetten? Of als je nog gereedschap mist voor een klus? Vergeet ook niet de attesten die je nodig hebt voor je premie-aanvraag.
Aanvraag van de inname openbaar domein
Neem je voor je renovatiewerken een deel van het openbaar domein in, zoals een voetpad of parkeerplaats voor een stelling, container of werfauto? Dan heb je een vergunning van Stad Mechelen nodig.
Bespreek met je aannemer wie de vergunning aanvraagt. Opgelet, vraag je inname openbaar domein tijdig aan bij stad Mechelen. Afhankelijk van de aard van de inname en de impact ervan op de verkeerssituatie heeft de stad 3 tot 30 (!) dagen nodig om je inname openbaar domein te behandelen.
De kostprijs van je inname openbaar domein is afhankelijk van de grootte en duur van je werf. Raadpleeg de tarieven.
Voer je energiebesparende werken uit? Dan betaalt Stad Mechelen een deel van de kosten voor de inname van het openbaar domein terug.
Lees meer over de voorwaarden van deze premie.
Klusbib voor de doe-het-zelver
In de Klusbib kan iedere Mechelaar gereedschap voor huis en tuin ontlenen. Ook het ontlenen van verkeersborden is mogelijk.
Voor een jaarlijks lidmaatschap van 30 euro kan je maximaal vijf werktuigen tegelijk lenen. Vanaf het tweede jaar kost het lidmaatschap 20 euro.
Bekijk de inventaris van de Klusbib.
Attesten van de aannemer voor je premieaanvraag
Om een premie aan te vragen, moet je aannemer een attest invullen over de uitgevoerde werken. Stuur de sjablonen van die attesten op tijd naar je aannemer, zodat je ze ingevuld terugkrijgt bij je eindfactuur. Kijk de attesten zelf na zodat zeker alle benodigde informatie vermeld is en ze correct ingevuld werden Wanneer je asbest verwijdert, zal je een tweede attest moeten aanleveren.