Asbestattest en appartementen
Het asbestattest bevat informatie over de aanwezigheid van asbest in de zichtbare materialen van het gebouw en de staat daarvan. Het toetst of het gebouw asbestveilig is en geeft advies over hoe het asbest veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Een asbestattest is verplicht:
- bij ‘overdracht onder levenden’ naar een nieuwe eigenaar
- van een toegankelijke constructie die gebouwd is voor 2001
- wanneer de constructie 20m² of meer bedraagt
- of als ze onderdeel uitmaakt van een groter bouwkundig geheel.
Verplichting in fasen
Sinds 23 november 2023 is bij overdracht van een appartement een asbestattest verplicht. Een mede-eigenaar die een appartement verkoopt of op een andere manier overdraagt, moet dit tijdig aanvragen.
Voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw geldt de verplichting vanaf 1 mei 2025, maar VME's kunnen die ook nu al aanvragen. De VME moet het asbestattest voor de gemene delen aanvragen en ter beschikking stellen van de mede-eigenaars.
Vanaf 2032 zal het asbestattest algemeen verplicht zijn voor alle gebouwen gebouwd voor 2001. De verplichting geldt dan ook zonder overdracht van de constructie.
Appartementen en het asbestattest
Wanneer een mede-eigenaar een appartement gebouwd voor 2001 verkoopt of op een andere manier ‘overdraagt onder levenden’, moet hij een asbestattest kunnen voorleggen voor alle privatieve delen die het voorwerp van de overdracht uitmaken, bijvoorbeeld een appartement, een kelder, een garage.
- In sommige gevallen kunnen meerdere privatieve onderdelen gevat worden in 1 asbestattest. Bijvoorbeeld wanneer een mede-eigenaar een appartement verkoopt samen met een kelder of garage in eenzelfde gebouw.
- In andere situaties zijn meerdere afzonderlijke asbestattesten nodig. Bijvoorbeeld wanneer een eigenaar meerdere appartementen in een gebouw verkoopt aan verschillende eigenaars.
Extra aandacht voor kelders, autostaanplaatsen en garages
Wat er juist nodig is bij de verkoop van een kelder, staanplaats of garage is niet altijd duidelijk. In de infofiche Asbestattest en appartementen (onderaan) kan je in twee stappen onderzoeken:
- of je hiervoor een apart asbestattest nodig hebt
- of dit vermeld moet worden in het asbestattest van de privatieve, dan wel gemeenschappelijke delen.
Samenaankoop kan lonen
Mede-eigenaars die een asbestattest voor hun privatieve delen willen laten opmaken, kunnen samen een opdracht geven aan een asbestdeskundige. Hierbij is het belangrijk om in de opdrachtomschrijving helder de verschillende inspectiegebieden te omschrijven. Hetzelfde geldt wanneer de VME het asbestattest voor gemeenschappelijke delen wil aanvragen, samen met mede-eigenaars die asbestattesten voor hun private delen aanvragen.
Wanneer de onderzoeken op hetzelfde moment kunnen gebeuren, kan je afspraken maken met de asbestdeskundige over het verdelen van verplaatsingskosten en dergelijke over de betrokken mede-eigenaars en/of de VME. Door kosten te delen, kan het attest goedkoper worden. Goed onderhandelen is dan de boodschap.