Hoe vraag je de Mijn VerbouwLening aan?
Aan het loket of online
Je kan de Mijn VerbouwLening zowel aan het loket als online aanvragen.
- Aan het loket: verzamel alle nodige bewijsstukken, en maak een afspraak aan het energieloket (T 0800 20 800). Een medewerker van Energiepunt Mechelen brengt dan samen met jou de aanvraag in orde.
- Online: vul het aanvraagformulier in. Je dient hiervoor in te loggen via je e-ID of Itsme. Aan het einde van het formulier kan je alle bewijsstukken opladen. Je kan dit aanvraagformulier tussentijds bewaren.
Vraag je 'MIJN VERBOUWlening' aan (eerste aanvraag)of contacteer Energiepunt Mechelen voor info en hulp.
Heb je al eerder een Mijn VerbouwLening aangevraagd en ontvangen? Neem dan steeds eerst contact op met Energiepunt Mechelen: energiepunt@mechelen.be
Welke bewijsstukken heb je nodig?
Om een Mijn VerbouwLening aan te vragen, heb je een aantal bewijsstukken nodig. Je dient ook een aantal vragen te beantwoorden met betrekking tot je lopende kredieten en kredietopeningen (totaal geleende bedrag, startdatum en einddatum van de lening, maandelijks te betalen bedrag en wat er op het ogenblik van de MVL-aanvraag nog openstaat). Hou ook deze informatie bij de hand. Je hoeft hiervan geen bewijs toe te voegen. Wij vergelijken deze informatie met de gegevens van de Nationale Bank van België.
Indien bijkomende bewijsstukken noodzakelijk zijn voor jouw dossier, vraagt jouw dossierbeheerder deze later op.
Verplichte bewijsstukken
- kopie van de identiteitskaart(en) (voor en achterzijde)
- attest gezinssamenstelling (dit kan je downloaden via je burgerprofiel)
- gedetailleerde prijsofferte(s) mét duidelijke opsplitsing van prijzen volgens de categorie van werken (dak, buitenmuur, vloer/fundering, buitenschrijnwerk, binnenrenovatie, elektriciteit en sanitair, warmtepomp, warmtepomp of zonneboiler, condensatieketel op gas)
- bewijs van inkomen van de laatste 3 maanden (print screens uit de banking app worden niet toegestaan)
- meest recente aanslagbiljet personenbelasting
- bewijs van eigendom: aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing/kadastraal inkomen (dit kan je aanvragen via My MinFin) of bij een recente aankoop: het notaris attest
Bewijsstukken indien van toepassing
- indien zonnepanelen: verklaring op eer rond beglazing en dakisolatie
- indien woning werd aangekocht na 31 december 2020: EPC-attest
- indien inkomen op basis van zelfstandige activiteiten: twee meest recente resultatenrekeningen + twee meest recente aanslagbiljetten
- indien verhuurder: huurovereenkomst
Welke regelgeving is van toepassing op het digitale aanvraagformulier?
Hoe lang duurt het voor je aanvraag behandeld is?
Elke volledige aanvraag wordt voorgelegd op de kredietcommissie van Energiepunt Mechelen. Deze komt minstens eenmaal per maand samen. Afhankelijk van het aantal ingediende dossiers kan er een bijkomende kredietcommissie georganiseerd worden. Momenteel is er een 5 à 6 maanden wachttijd. Hierdoor moeten we noodgedwongen voorrang geven aan volledige aanvragen en aanvragen van mensen in een kwetsbare positie. We doen al het mogelijke om iedereen zo snel mogelijk verder te helpen.